זכיינות לרשתות היא מודל עסקי בו אדם או חברה (הזכיין) רוכשים את הזכות להפעיל עסק תחת המותג של חברה אחרת (המזכה). הזכיין משלם למזכה תמלוגים עבור הזכות להשתמש במותג, בידע, בתוכניות השיווק ובתמיכה העסקית של המזכה.
זכיינות לרשתות היא מודל עסקי פופולרי מאוד ברחבי העולם, ובישראל בפרט. בישראל ישנן אלפי רשתות המציעות זכיינות בתחומים שונים, כגון מזון, אופנה, שירותים, ועוד.
רשתות רבות מחזיקות בבעלותן סניפים רבים ובנוסף, מחפשות זכיינים בכל אזורי הארץ. מדובר על תחומים עסקיים שונים ובין היתר: זכיינות מזון, ביגוד והנעלה, מסעדנות, רפואה, סלולאר ועוד. מדובר על שיטת עשיית עסקים טובה עבור זכיינים אשר מעוניינים בדרך התקשרות זאת. הם נהנים ממספר יתרונות שהחשוב בהם הוא קבלת מותג מוכר אותו ניתן למכור כבר בראשית הפעילות. הנוסף הוא הכשרה מקצועית, וכן, ייעוץ וליווי עסקי הניתנים על ידי הרשת. היזם ישתלם באחת מחנויות החברה וילמד את כל סודות המקצוע. כאשר הוא יתחיל בפעילות הסניף הראשון הוא כבר יהיה די משופשף והתנהלותו תהפוך לקלה יותר.
זכיינות לרשתות מוענקת בתנאים מיוחדים. הזכיין משלם לרשת סכום חד פעמי שלא מוחזר. בנוסף, הוא אמור להעביר מדי חודש שני תשלומים. האחד הוא תמלוגים מההכנסות החודשיות שלו הנקבעים על ידי אחוזים ממחזור הכספים החודשי או על פי קריטריון אחר שנקבע במשותף, וסכום קבוע עבור פרסום, שירותים וליווי שוטף. לאחר שכל הפרטים מוסכמים על שני הצדדים – חותמים על הסכם זכיינות ויוצאים לדרך.
בנוסף, הוא מתחייב לעבוד על פי הנחיותיה ולרכוש את המוצרים ממנה. החברה עצמה נהנית מהכנסות ופטורה ממאמצי ניהול שוטף שוחקים. הניסיון מלמד, כי סניף המנוהל היטב מכניס לשני הצדדים רווחים נאים.
לקריאת נוספת: זכיינות למכירה
זכיינות לרשתות מתאימה לאנשים עם רצון להיות עצמאיים, אך עם נכונות לוותר על חלק מהעצמאות שלהם לטובת המזכה. זכיינות לרשתות מתאימה גם לאנשים עם ניסיון עסקי מועט, אך עם רצון ללמוד ולצמוח בתחום העסקי.
בחירת רשת זכיינות היא החלטה חשובה, שיש לקבל אותה לאחר מחקר מעמיק. לפני בחירת רשת זכיינות, חשוב לקחת בחשבון את הגורמים הבאים:
לסיכום, פתיחת סניף מחייבת השקעות כספיות החלות על היזם, ובנוסף, ניהול עסק על כל המשתמע ממנו. מדובר בהוצאות עבור שיפוץ, דמי שכירות, רכישת ציוד ניהול מערכת הנהלת חשבונות ועוד. הרשת מספקת יתרונות נוספים. כל סניף שלה ממוקם במקום הומה קהל. הנהלות קניונים מעדיפות את חנויותיה על פני חנויות שאינן ידועות על מנת שישמשו חנויות עוגן לקניון עצמו. כך, נהנה הבעלים מלקוחות מזדמנים נוספים. מומלץ להיעזר בעורך דין זכיינות בעת משא ומתן והכנת ההסכם מול הרשת, ובנוסף, במומחים ויועצים כלכליים המתמחים בנושא זכיינות לרשתות.
ראש משרד "דנהירש ושות' ובעל התמחות ייחודית בתחום הזכיינות.
עו"ד אודי דנהירש סיים את לימודיו בשנת 1997, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, מכהן כנשיא האיגוד הישראלי למסחר אלקטרוני (ע.ר) והנו בעל ניסיון רב בתחום הקמעונאות והזכיינות בארץ ובחול, הן בצד המשפטי והן בצד היזמי.