בין גופים עסקיים לבין עצמם וביניהם לבין לקוחות פרטיים וציבוריים מתנהלת פעילות ערה. העסקים מייצרים מוצרים, מספקים שירותים, מוכרים ועוד.
כל השירותים ניתנים בהסכמות בעל פה ובכתב, בהתאם לחוקים קיימים, על פי הזמנות משלוח, וכדומה. כאשר צד אחד נפגע מהשני וחושב כי נגרם לו עוול או כי לא קיבל שירות על פי המובטח לו, יכול להתלונן בפני הצד השני, ובנוסף, להתלונן בפני ערכאות משפטיות ואחרות. במקרים בהם הסכסוכים מורכבים הם עלולים להגיע לבתי משפט או למוסד לבוררות. תוכנית עסקית טובה תאפשר לעסק להתנהל בצורה שוטפת, יעילה ורווחית גם כאשר העסק נתקל במשבר, אם תרצו למזער סיכונים חשוב מאוד לבנות את התוכנית לעסק לפני ההשקעה.
ההליך בבתי משפט מתנהל בעצלתיים בגלל בירוקרטיה וסחבת. הוא יקר מבחינה כספית, ובמקרים רבים, קשה להתמודד עימו. לעומתו, הליך של בוררות עסקית יכול להיות פתרון טוב בהרבה לגישור ויישוב סכסוכים. ניתן למצוא עורכי דין ובוררים אשר מתמחים בתחום. הם בעלי אוריינטציה וידע מסחריים ומומלץ לשכור שירותיהם לפני הליכה לבית משפט או אפילו לאחר שהדיונים מתחילים. למעשה, שופטים רבים ממליצים לגשת לבוררות בנסיבות בהם מתברר כי הסכסוכים מורכבים. אחד היתרונות בהסכמי בוררות הוא שהם יכולים לקבל תוקף משפטי.
ההליך נערך, לרוב, במשרדי הבורר. הוא נערך בתנאים נינוחים וכל צד יכול השמיע את דבריו במלוא השקיפות. בפגישה הראשונה הוא מסביר את עקרונות המנחים את ההליך. הוא מאוד פעיל בו אבל מגיע ממקום ניטראלי. הוא מקשיב רוב קשב לשני הצדדים ולטענותיהם. הוא יערוך ישיבות משותפות, ובנוסף, ישיבות נפרדות עם כל צד. בגלל שהוא שומע את שני הצדדים הוא יכול לזהות נקודות הסכמה משותפות, להצביע עליהן בפני המתדיינים ומשם להמשיך. המגמה שלו היא להסביר לכל צד על הצורך בויתור על טענות מסוימות מתוך ראייה של היתרון בסיום הסכסוך. במידה והליך בוררות עסקית לא מצליח תמיד ניתן להגיע לבית משפט ולהמשיך שם את הדיון במחלוקת.
קיימים מספר דרכים ליישב סכסוכים בין עסקים. הדרך הטובה ביותר היא במשא ומתן פנים אל פנים ללא נוכחות זרים. אלא שבמקרים אלו, הניסיונות אינם צולחים בגלל “דם רע” העובר ביניהם, התעקשות צד אחד, אי הסכמות מרובות ועוד. דרך שנייה היא הגשת תביעה מאחד הצדדים בבית משפט, והשלישית היא, לגשת לתהליך של בוררות עסקית אשר מייתר את הצורך בהגעה לבית משפט. מטבעו, מוסד הבורות הינו גמיש ומהיר יותר וחף מבירוקרטיה גדולה מדי. לכן, הוא גם מביא עימו, פעמים רבות, תוצאות חיוביות.
בכל הליך כזה רצוי לערב עורך דין עסקים לטובת ייעוץ, ובמקרים של בוררות או דיון משפטי, יש אף צורך בייצוג בתהליך. בוררות עסקית יכולה אף להגיע על ידי יוזמת בית המשפט עצמו הנוכח לדעת כי ההליך באמצעותו יהיה ארוך ומורכב. שופטים רבים מציעים זאת מתוך הכרתם את המוסד שהינו פחות רשמי ויכול להוביל לפתרון טוב. בורר יכול להיות עורך דין המתמחה בנושא, אבל גם בעל מקצוע אחר כמו רואה חשבון ומומחה לתחום שבו קיימות המחלוקות. קיים הסכם בוררות אשר כולל מספר סעיפים. החשובים בהם הם הסכמת הצדדים לבורר פלוני לניהול הדיון, ובנוסף, הסכמתם לפסיקה המתקבלת.
בורר או עורך דין עסקי אובייקטיבי הוא הפיתרון שינפיק עבורכם את התוצאה הגבוהה ביותר בזמן שהוא מקשיב לשני הצדדים. הוא יכול לקיים דיונים נפרדים עם כל צד, וכן, משותפים. הוא יכול להציע הצעות פשרה, להצביע על נקודות שניתנות להסכמה, על חוסר תוחלת במקרה של המשך ההתכתשויות ועוד. במקרים רבים, הוא יכול להגיש הצעה לפתרון הסכסוך שלהערכתו תהיה דומה להכרעת בית משפט – אם הדיון היה נערך בו. הסכמת הצדדים תחסוך להם כסף רב, זמן מיותר ועגמת נפש ותפנה את מרצם לניהול העסק. הסכם הבורר מובא, במקרים מסוימים, לבית המשפט לקבלת תוקף משפטי.
ראש משרד "דנהירש ושות' ובעל התמחות ייחודית בתחום הזכיינות.
עו"ד אודי דנהירש סיים את לימודיו בשנת 1997, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, מכהן כנשיא האיגוד הישראלי למסחר אלקטרוני (ע.ר) והנו בעל ניסיון רב בתחום הקמעונאות והזכיינות בארץ ובחול, הן בצד המשפטי והן בצד היזמי.