EN
מה זה זכיינות תפעולית?

תחום הזכיינות בישראל מושך בעשורים האחרונים לא מעט תשומת לב. מצב זה אינו מפתיע כלל, בהתחשב בכמות מרכזי הקניות המאכלסים עסקים רבים בזכיינות ובמספר היזמים הישראלים שהחליטו להקים עסקים בזכיינות. מומחים רבים טוענים שהמגמה צפויה להימשך עוד שנים ארוכות. כל מי שהחליט לצלול לעומקו של עולם הזכיינות מסיבות עסקיות או אישיות, נתקל מן הסתם במושג זכיינות תפעולית  ושאל את עצמו, או את האנשים הקרובים אליו: מה זה זכיינות תפעולית? על מנת לקבל תשובה מקיפה ומעמיקה לשאלה זו, מומלץ כמובן להתייעץ עם מומחים לתחום הזכיינות. ובכל זאת ,לאור ההתעניינות, החלטנו לשפוך מעט אור על הנושא באמצעות מאמר קצר זה.

זכיינות תפעולית: מונחי יסוד

לפני  שנוכל להבין מה זה זכיינות תפעולית, עלינו ערוך היכרות קצרה עם מודל הזכיינות. מודל עסקי זה, שהושק בשנות החמישים של המאה התשע עשרה, מאפשר ליזמים המעוניינים להקים עסקים עצמיים, לרכוש מחברות ומותגים גדולים וידועים, זיכיון למכור את המוצרים ואת השיטות העסקיות שלהם. בדרך זו הזכיינים יכולים לצמצם משמעותית את הסיכונים שבהקמת עסק חדש מאפס, ואילו החברות המזכות מגדילות את ההכנסות שלהן ומעצימות את נוכחותן במרכזי הקניות וברחובות הערים.

זכיינות תפעולית: איך זה עובד

במסגרת זכיינות תפעולית, המאפיינת בעיקר את בתחום האופנה. הזכיינים שוכרים את החנויות ומשקיעים בשיפוץ שלהן על פי הנחיות החברה המזכה. זוהי הוצאה ראשונית גדולה, אולם מצד שני, הזכיין אינו נדרש לרכוש סחורה ולהתמודד עם מלאים. תחום זה נמצא בשליטתה של החברה המזכה. תפקידו של הזכיין הוא לדאוג לתפעול השוטף של החנות ולכסות את ההוצאות הכרוכות בו באמצעות עמלה קבועה מראש. אנחנו מקווים שהצלחנו לעזור לכם להבין טוב יותר מה זה זכיינות תפעלית. אם יש לכם שאלות נוספות בנושאי זכיינות, נשמח אם תצרו קשר עם עורך הדין אודי דנהריש, המומחה לזכיינות תפעולית.

זכיינות תפעולית

זכיינות תפעולית שונה במהותה מזכיינות רגילה אותה מכירים בתחום המסעדות ובתחומים אחרים. השוני המהותי הוא בזה שהזכיין הינו, למעשה, מעין מנהל תפעולי של הסניף ואין עליו את האחריות של בעלות על עסק כפי שיש בזכיינות רגילה. השיטה עובדת כך: הוא שוכר את החנות ומשקיע בשיפוץ המקום והכנתו לפעילות אבל לא רוכש את הסחורה אותה הוא מוכר. זאת נשארת בבעלות החברה מספקת הזכיינות. הוא מתפעל את החנות. ההתחשבנות החודשית היא על פי סכום מסוים נמדד באחוזים מפדיון העסק. משמעות הדבר הינה אחריות פחותה וכיוצא מזה סיכונים קטנים יותר.

 

שיטה זאת מתאימה לאנשי עסקים אשר אינם רוצים להתמודד עם נושאים כמו: רכישות סחורה, היתקעות עם מלאי שלא נמכר וניהול מקיף. השיטה הזאת מספקת גב כלכלי בטוח יותר של החברה אשר רוצה שהמכירות יהיו גבוהים וכל ההתנהלות תהיה תקינה וטובה. יש לה אינטרס עליון, ולכן, היא תייעץ, תלווה צמוד יותר ותתמוך בזכיין יותר מאשר בזכיינות רגילה. איש עסקים הרוצה סוג של זכיינות כזאת יודע כי הוא מקבל בסוף חודש, לרוב, תמורה נאה להשקעתו אבל לא יוכל להתקדם עסקית מעבר לכך.  וזאת, לעומת זכיינות שבה הוא יותר אדון לעצמו ויכול להתקדם לאורך הזמן.

זכיינות תפעולית מקובלת בעולם של זכיינות אופנה, מוצרי צריכה ותחומים אחרים בהם בעיקר עוסקים במכירות ופחות בשירות. לא כל איש עסקים מוכן לעבוד בדרך זאת בגלל שהוא נחשב מעין עובד של הרשת ועיקר הפעילות שלו היא בשיווק וכל הניהול יהיה בדיוק על פי הוראות הרשת ללא סטייה ממנה. אנשי עסקים שהינם עצמאיים יותר במהותם יתקשו לתפקד בתוך המסגרת הזאת. ההתקשרות נעשית באמצעות הסכם זכיינות ספציפי לתחום הנ”ל ומומלץ לכל יזם לקבל ייעוץ וליווי של עורך דין מסחרי בעל מוניטין בתחום.

זכיין תפעולי – מה היתרונות

היתרונות עבור זכיין תפעולי נמדדים בעיקר בקבלת גב כלכלי בטוח יותר של החברה המעוניינת שמכירות הסניף תהיינה גבוהות והתנהלות תהיה תקינה וטובה. הרשת תתמוך, תייעץ, תלווה צמוד יותר ותהיה מעורבת יותר מאשר בהתקשרות של זכיינות רגילה. זכיין תפעולי יודע שהוא מקבל מדי חודש תמורה נאה להשקעתו אבל לא יוכל להתקדם עסקית מעבר לכך – אלא עם יהפוך במשך הזמן לזכיין בתנאים אחרים. במודל הזכיינות הקלאסי הוא יכול להצליח בניהול הסניף, להרחיב קשריו עם הרשת, לקבל סניף נוסף ולהרוויח יותר.

באילו תחומים פועל זכיין תפעולי

זכיין תפעולי פועל בתחומי זכיינות אופנה, מוצרי צריכה ועוד. אלו הם תחומים בהם עוסקים בעיקר במכירות ופחות בשירות. למעשה, הוא נחשב מעין עובד של הרשת המתרכז בפעילות שיווקית ומנהל את הסניף על פי הנחיותיה. מרווח קבלת ההחלטות שלו מצומצם מאוד. שיטה זאת איננה מתאימה לאנשי עסקים שבאופיים הינם עצמאיים יותר. לאחר המשא ומתן ייחתם הסכם זכיינות ספציפי לתחום הנ”ל. מומלץ לכל יזם לקבל ייעוץ וליווי של עורך דין לעסקים בעל מוניטין בתחום. הוא יכול להיות מעורב בהכנת ההסכם ולשפר תנאי ההעסקה, או העמלה עבור לקוחו. בטווח ארוך, עשויים אלו להסתכם בסכומים נאים.

אודות הכותב

עו"ד אודי דנהירש

ראש משרד "דנהירש ושות' ובעל התמחות ייחודית בתחום הזכיינות.

עו"ד אודי דנהירש סיים את לימודיו בשנת 1997, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, מכהן כנשיא האיגוד הישראלי למסחר אלקטרוני (ע.ר) והנו בעל ניסיון רב בתחום הקמעונאות והזכיינות בארץ ובחול, הן בצד המשפטי והן בצד היזמי.

קראו עוד אודות עו"ד אודי דנהירש