בשיחה עם עורך דין המתמחה בחוזי זכיינות, תוכל לקבל אימפוט אמיתי ואובייקטיבי לגבי מהות העסק בזכיינות, לגבי הוגנות דרישות הרשת ועוד. במהלך שיחה זו, עורך הדין יוכל לפרוס בפנייך את כל הצעדים, התהליך והעלויות הנלוות להקמת העסק בזכיינות, כמו גם ינתח איתך את ההיבטים הנוגעים לתמיכה מצד הרשת, אפשרויות קידום המכירות בנסיף שלך, נושאים הקשורים לפרסום הסניף וכדומה.
אז לפני שנצלול פנימה לפרטים הקטנים – מהו בכלל ההסכם המדובר, ומה זה זכיינות?
זכיינות הינה סוג של התקשרות עסקית בין אנשי עסקים ובין רשתות גדולות. מדובר במצב בו רשת גדולה ובעלת מוניטין מוכרת ליזם את הזכות למכור שירותיה ומוצריה. השיטה הנ”ל טובה, לרוב, לשני הצדדים המרוויחים ממנה. הרשת עצמה מתרחבת ומוסיפה סניף אשר אינה מעורבת בניהולו השוחק, והיזם מקבל אישור למכירת מוצרים ידועים שיש להם קהל מושבע כבר בראשית פעילותו. כך הוא מבטיח לעצמו תנאי פתיחת עסק מעולים. תנאי ההתקשרות נקבעים בהסכם ביניהם ולאחר חתימתו היא יוצאת לדרך.
תנאי ההסכם הינם כדלקמן: היזם מקבל תמיכה מלאה מהרשת כולל הדרכה והשתלמות באחד מסניפיה. מקבל סניף קיים או שמקים אחר שממוקם במקום בעל פוטנציאל. האפשרויות מגוונות, ובין היתר, בקניון נחשב, ברחוב או מרכז קניות ראשי ועוד. הנהלות קניונים, למשל, רואים בחנויות רשתות חנויות עוגן ומקצים להם מקומות בולטים. כך יכול היזם למכור גם ללקוחות מזדמנים. תנאי ההתקשרות הבסיסיים ידועים ומוסכמים. היזם משלם עבור הזיכיון סכום חד פעמי ובנוסף, שני סכומים חודשיים. הראשון הוא תמלוגים הנגזרים באחוזים ממחזור המכירות או על פי קריטריונים אחרים. בנוסף, סכום קבוע עבור פרסום וליווי. הוא מתחייב לרכוש את המוצרים מהרשת או דרכה ולנהל את הסניף על פי הנחיותיה.
לקריאה נוספת בנושא: זכיינות למכירה
לייעוץ ראשוני עם עו”ד אודי דנהירש השאירו פרטים:
1. הסכם עם רשת זיכיון חזקה בדרך כלל לא ניתן למו”מ ושינוי גדול – רוב החברות המזכות מחפשות אחר שיטה מוכחת ומצליחה אשר תואמת את ציפיות החברה. בנוסף, רשתות זיכיון חזקות למדו שהדרך הקלה ביותר לנהל את המערכת שלהם עם מקסימום תועלת, היא לבנות תוכנית זהה שתתאים לכלל הזכיינים – זה מתחיל בחוזה אחיד. בהקשר זה, אל תתפלאו אם נאמר לכם על הסכם הזיכיון “זה מה שיש” ושהחוזה עליו אתה חותם זהה לכל חוזה זכיין אחר ותידרש לחתום עליו אם אתה רוצה להיות אחד בעצמך. אחת החסרונות בשיטה זו היא שאתה מקבל “ערכה” מוכנה לתפעול העסק – מה שמאפשר מעט מרחב פעולה ויצירתיות.
2. הנכונות של חברת הזיכיון למו”מ על הוראות מהותיות של הסכם הזיכיון שלה מהווה סימן אזהרה – עובדה זו נראית מנוגדת לרוב הזכיינים הפוטנציאליים, אבל זה דגל אדום כאשר הסכמי הזיכיון הטיפוסיים אינם אחידים. למעשה, אם הכל פתוח למשא ומתן, עלייך לשאול את עצמך, מהי רמת הביטחון שאתה מקבל כאשר אתה חותם איתם, כאשר אין וודאות לגבי חוזק החברה והמותג, ומה היא התמורה שתקבל לעומת התשלום שתתחייב לו כזכיין במערכת זו?
כחלק מבדיקה הנאותות שלך, תמיד תשאל את חברת הזיכיון האם היא מוכנה לנהל משא ומתן על תנאי חוזה הזיכיון. בתחילה, לרוב תיענה בשלילה, ובכל מקרה רצוי לבדוק זאת טרם החתימה. לדוגמא, שאלה בסגנון “אז מה שאתה אומר שאם אני מצאתי מילה אחת בלבד בכל ההסכם שצריך לשנות, לא היית אפילו שוקל את האפשרות לשנות זאת?” אם הם ואומרים שהם מוכנים לשקול לשנות מילה אחת, הם בעצם אומרים, כן, החוזה פתוח למו”מ, וכדאי לך לפנות לעו”ד אשר ישיג לך את הסכם הזיכיון המשתלם ביותר.
3. הסכמי הזיכיון הם בדרך כלל חד-צדדיים מטבעם – כשאתה קורא את החוזה, גם אם אתה לא עורך דין, אתה מבין שההסכם כתוב מנקודת המבט של החברה. זה אולי לא נראה הוגן, במיוחד בהתחשב בסבירות שהזכיין לא יתדיין איתך בנוגע לתנאים או ניסוח החוזה ובכל זאת, זה שכיח בחוזה מסוג זה.
חשוב לציין כי, דינאמיקה זו אינה שלילית כפי שזה עלול להצטייר תחילה. נדגיש, כי אחת ממטרותיו העיקריות של הסכם הזיכיון הוא להגן על מערכת הזיכיון בכללותה. זה כולל את המותג, היושרה של המערכת ושל העסקים הזכיינים במצטבר. חברת הזיכיון מאמינה שהיא יודעת איך לבצע משימה זו בצורה הטובה ביותר, וכך גם מנוסח בחוזה. אם אתה לא מרגיש בנוח עם גישה זו, מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ והכוונה משפטית אצל עו”ד המתמחה בהסכמי זיכיון..
4. הסכם הזיכיון מלא בסעיפי חובה – בקריאת ראשונית תבחין בכך שהחוזה מכיל לא מעט חוקים. למעשה, החוזה יפרט בבהירות את כלל הצעדים שאתה נדרש לעשות למען השתלבות נכונה במודל העסקי האחיד שהחברה מציעה.
נוסיף כי, בעיני חברת הזיכיון, כללים אלה יכולים לעזור לך להבין מהם הצעדים הנכונים לתפעול נכון של העסק שלך, כל זאת בכדי להשיג הצלחה. זו הסיבה שישנם כללים ספציפיים המוצגים בפרוטרוט בחוזה – כל זאת, בשביל שלא יהיה ספק בנוגע למדיניות החברה וחשיבות הכללים.
הזכיין יכין תכנית עסקית ויקים חברה בע”מ או עוסק מורשה וינהל מערכת חשבונות. הוא נחשב לעצמאי מול הרשת וכל התפעול עליו כולל העסקת עובדים וכדומה. כדאי לו להגיע עם ניסיון מוקדם בתחום. נדרשים לו חושים עסקיים ויכולת ניהול, קבלת החלטה וכושר עמידה במצבים מורכבים. כל אלו יסייעו לו לניהול מיטבי שיניב רווחים. ההתקשרות נכנסת לתוקף לאחר חתימה על הסכם מפורט שהחברה מכתיבה. היא מעוניינת לשמור על האינטרסים שלה, אבל לזכיין ניתנת אפשרות לבקש שינויים. מומלץ להיעזר בעורך דין בעל מוניטין בתחום לטובת ייעוץ, למעורבות בהסכם, תיווך עסקים ולליווי כללי.
כל התקשרות כזאת מגובה בהסכם כתוב שלרוב הינו מוכתב על ידי הרשת הרוצה לשמור על האינטרסים שלה. סניף המנוהל היטב יכול להניב רווחים נאים ליזם ולרשת כאחד. יחד עם זאת, יש מצבים בהם צד אחד מפר סעיפים בהסכם. ניתן להבחין בין הפרות קטנות או חמורות יותר. בכל הסכם נרשמות מיני הפרות התרופות הניתנות בגינן למי שנפגע מהן. יחד עם זאת, לא תמיד ניתן למסגר את כולן ויש סיטואציות בהן ההפרות הדדיות, או שאינן חד משמעיות.
עורך דין מעורב בהכנת הסכם זיכיון וככל שהוא יהיה מוקפד ומפורט כן יש סיכוי קטן להפרות. בהסכמים כאלו כל צד נעזר בעורך דין משלו. כאשר הפרות מתרחשות כדאי לערב אותו ולקבל ייעוץ ממנו. עורך דין זכיינות בעל ניסיון ירצה לפתור אי הסכמות במשא ומתן ישיר בין הצדדים ללא מעורבות מגשרים ובתי משפט. במידה ועולה הדבר אזי כל צד יחסוך זמן, כסף, ועגמת נפש רבה. במידה ולא תהיה ברירה הוא ייצג את לקוחו בבית משפט ויטען טענותיו כדי להוכיח צדקתו.
כותב הכתבה הינו עו”ד אודי דנהירש, מומחה בדיני זכיינות,
מלווה משפטית זכיינים ורשתות מזכות בארץ ובחו”ל.
קבלת חוזה זכיינות מחברה בעלת מוניטין טומנת בחובה סיכוי גדול מאוד להצלחה, כמובן, בתנאי שנכנסים לעסקה בצורה נאותה עם ליווי צמוד של עורך דין בעל ניסיון בתחום. צריך להקדים ולומר, כי כדאי להגיע עם ניסיון מוקדם בתחום אותו מקבלים כאיש ניהול בעסק דומה בתחום, ורצוי שליזם יהיו כישורי ניהול, חוש עסקי ותכונות נדרשות אחרות. פעמים רבות ליזם בתחילת דרכו, השיטה מתאימה כמו כפפה ליד בגלל ההדרכה שהוא מקבל, ההשתלמות בתחום והליווי הצמוד מהחברה נותנת הזיכיון. הבונוס העיקרי הוא יכולת למכור כבר מתחילת הדרך מוצר או שירות של חברה ידועה.
זכיינות ניתנת בענפים שונים: מזון, מסעדנות ובתי קפה, סלולאר, מוצרי צריכה ועוד. כל הסכם זכיינות מכיל מספר סעיפים המהווים תנאי לקיום העסקה. הזכיין משלם לחברה סכום ראשוני וחד פעמי שאינו מוחזר. בנוסף, סכום חודשי עבור תמלוגים הנקבעים באחוזים מהמחזור החודשי או על פי פרמטרים אחרים, וחודשי אחר קבוע עבור פרסום, ייעוץ וליווי עסקי. בנוסף, מתחייב הוא לרכוש מוצרים מהרשת ולנהל את הסניף על פי הנחיותיה. הניסיון מלמד, כי סניף המנוהל היטב מכניס רווחים טובים לשני השותפים גם יחד.
קיימים מספר יתרונות נוספים לזכיין. הסניף, לרוב, ממוקם בקניון מוביל, ברחוב או מרכז מסחרי ידוע, כך, שמגיעים אליו גם לקוחות מזדמנים. כמו כן, תמיד ניתן להרחיב עסקים עם הרשת ולקבל זכיינות למקום נוסף. מעבר לכך שניתן למכור סניף רווחי במחירים טובים ולהרוויח גם מכך. שיטת הזכיינות פורחת בישראל מכל הסיבות הללו ואחרות נוספות. מומלץ להיעזר בשירותי עורך דין בעל מוניטין בתחום היכול לייעץ רבות בעת המשא ומתן מול הרשת. הרשת הינה דומיננטית, ולרוב, מכתיבה את התנאים, אבל עו”ד נחוש יכול להשיג ללקוחו הטבות השוות כסף רב.
אחת הבחירות הראשונות שתקבלו, בדרך להקמת העסק החדש שלכם, היא הבחירה בעורך הדין שיילווה אתכם במהלך החתימה על ההסכם. הנושא העיקרי שאותו כדאי לכם לבחון לפני שאתם בוחרים עורך דין לענייני זכיינות, הוא הניסיון וההתמחות שלו בתחום עורכי דין לענייני זכיינות שצברו ידע וניסיון בנושא יוכלו לסייע לכם לחתום על הסכמי זכיינות הוגנים וכדאיים יותר וחוב מכל: יאפשרו לכם להימנע מהפתעות לא נעימות העלולות לצוץ בעתיד.
לאחר למעלה מחמש עשרה שנות ניסיון בתחום הזכיינות בישראל, צבר משרד עורכי הדין דנהירש ושות’, ניסיון חסר תקדים בייעוץ משפטי לזכיינים ולחברות מזכות. שיטת ‘3 השלבים’ שפיתח המשרד, לצד ‘כללי הברזל’, לזכיינים, אותם גיבש עו”ד זכיינות אודי דנהירש יאפשרו לכם לנסח הסכם זכיינות מנצח, תוך צמצום הסיכונים והגדלת סיכויי ההצלחה.
ראש משרד "דנהירש ושות' ובעל התמחות ייחודית בתחום הזכיינות.
עו"ד אודי דנהירש סיים את לימודיו בשנת 1997, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, מכהן כנשיא האיגוד הישראלי למסחר אלקטרוני (ע.ר) והנו בעל ניסיון רב בתחום הקמעונאות והזכיינות בארץ ובחול, הן בצד המשפטי והן בצד היזמי.