EN
כמה עולה לפתוח עסק מזון?

פתיחת עסק מזון, כמו כל עסק אחר, הינה החלטה  החייבת להיות מושכלת.  הדבר אומר תהליך מסודר הכולל מספר שלבים, וכן, התחשבות בנספר אלמנטים.הראשון, לדעת רבים, הוא הכרת התחום בו אמורים לפעול. קיימים תחומים רבים כמו ייצור, מכירה, שיווק או מתן שירותים בנושאי מזון. היזם חייב להכיר היכרות מעמיקה קודמת המגיעה מלימודים  ו/או התנסות כשכיר או כמנהל בחברה אחרת. ללא כל אלו יש סיכון שיגרום לכישלון. מאחר ובכל פתיחה מושקעים כספים, זמן ומאמצים. כישלון אף עלול להוביל לייאוש וימנע כניסה עתידית לאותו סוג עסק או לאחר. הקמת עסק מזון כרוכה בהמון הוצאות ויש להיערך בהתאם.

קיימים שלושה שלבים חשובים. הראשון הוא אפיון העסק, השני הכנת תכנית עסקית והשלישי הגדרת היקפו, בחירת הישות ורישומו ברשויות מס הכנסה, מע”מ וביטוח לאומי.  התכנית העסקית אף מלמדת על הצד הכלכלי והפיננסי שבנושא. ועונה גם על השאלה כמה עולה לפתוח עסק מזון? התשובה תלויה בסוג העסק, בגודלו, בצרכיו, וכמובן, בטעמו ורצונותיו של היזם. אפיון העסק קובע את סוגי העסק: ייצור, שיווק, שירותים וכדומה ואת קהל היעד. בנוסף, שמו מיקום פעילותו, ציוד וחומרי גלם ועוד.

על פי האפיון ניתן להעריך את ההון הראשוני הנדרש. לדוגמא: אם מדובר בעסק מזון קטן מהבית הרי שההוצאות תהיינה נמוכות יחסית, אם רוצים להקים מפעל ייצור, סופרמרקט או מסעדה יוקרתית  הרי שההוצאות תהיינה רבות יותר וכן הלאה. על פי התכנית העסקית ניתן להעריך את גודל ההוצאות ולהיערך לקראתם. חלק אמור להגיע ממקורות עצמיים, והון אחר מהלוואות, מגיוס השקעות מאנשים פרטיים ועוד. בכל מקרה, צריך להכין כספים נוספים כרזרבה למקרים בהם ההכנסות הראשונות מתעכבות ולכל מצב. מומלץ להיעזר בעורכי דין,  ברואי חשבון ובמומחים אחרים היכולים לבצע מטלות שונות ולייעץ את העצות הנכונות. הקמת עסק עצמאי דורשת אחריות רבה ויש צורך להיעזר באנשי המקצוע הרלוונטיים.

 

אודות הכותב

עו"ד אודי דנהירש

ראש משרד "דנהירש ושות' ובעל התמחות ייחודית בתחום הזכיינות.

עו"ד אודי דנהירש סיים את לימודיו בשנת 1997, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, מכהן כנשיא האיגוד הישראלי למסחר אלקטרוני (ע.ר) והנו בעל ניסיון רב בתחום הקמעונאות והזכיינות בארץ ובחול, הן בצד המשפטי והן בצד היזמי.

קראו עוד אודות עו"ד אודי דנהירש