ישראלים ותיירים רבים נוהגים להיכנס לבתי קפה למטרות בילוי, לפגישות עסקיות ועוד. רבים אחרים עורכים אירועים פרטיים ועסקיים בבתי קפה וכן הלאה. כך, שקיימים בתי קפה שמחזורי העסקים שלהם נחשבים לגבוהים. מבין כל בתי הקפה, אלו של החברות המובילות נחשבים לרווחיים ביותר בזכות המוניטין שיש להם. בית קפה נחשב לעסק מורכב פחות ממסעדה, ומשום כך, האטרקטיביות שלו עבור יזמים רבים. אנשי עסקים רבים מעוניינים בקבלת זכיינות בתי קפה ומגישים מועמדות לפירמה המנהלת אותם. במידה והיא מעוניינת בקבלת זכיין במקום המיועד, היא תבדוק את המועמד מבחינת יכולת כספית, תכונות אישיות, יכולת ניהול והתאמה לצרכיה. או אז, כאשר ניתן אור ירוק יחל משא ומתן בין שני הצדדים.
בגדול, אנשים המעוניינים לפתוח בתי קפה יכולים לעשות זאת עצמאית או לנסות לקבל זיכיון של רשת מוכרת. לקבלת זיכיון יש יתרונות רבים והיא טובה במיוחד לאנשי עסקים בתחילת דרכם. אחד מהיתרונות לזכיין הוא בקבלת תמיכה לוגיסטית, בהכוונה, בהקניית ידע בתחום ועוד. יתרון אדיר אחר הוא שהוא מקבל לידיו מותג מצליח בכל הקשור למכירות לקהל הישראלי. תפריט בית קפה נקבע על ידי הרשת, הוא מוכיח עצמו לאורך שנים. יחד עם זאת, מתבצעים בו שינויים בהתאם לדרישות השוק.
זכיין חייב לשלם סכום כסף ראשוני לפירמה ובנוסף, תמלוגים חודשיים המתחלקים לשניים – תמלוגים הנגזרים ממחזורי מכירות או על פי קריטריונים אחרים, והשני הוא תשלום קבוע עבור ליווי ופרסום. הסכום הראשוני אינו מוחזר ונחשב לחלק מההשקעה הראשונית, ואילו הסכומים החודשיים מגיעים כבר כאשר יש הכנסות. בנוסף, הוא חייב לרכוש את המוצרים הנמכרים מהרשת או דרכה ולנהל את הסניף על פי מדיניותה – מה שמאפשר פתח קטן ליצירתיות. הדבר אומר, בין היתר, התבססות על הפריט הקיים בכל הסניפים והמוכתב על ידה. יחד עם זאת, ניתן לבקש לעשות שינויים בתפריט בגלל מיקום, תמהיל הלקוחות המגיע ועוד.
כמו כן, יש צורך להיערך כלכלית במיוחד כאשר יש צורך להקים סניף יש מאין, או כאשר יש צורך לבצע שיפוצים. הוצאות אלו יחולו, לרוב, על הזכיין. אף על פי כן, מדובר בהשקעות אשר תנוכינה מההכנסות העתידיות ועקב כך, ישולם מס מופחת. יש לשים בזכיינות מחירים משתנים מרשת לרשת ואולי כדאי לבדוק כמה רשתות לפני הרכישה.
בסופו של דבר כל יזם צריך לקחת בחשבון כי זכיינות בית קפה כמו זכיינות קופיז לדוגמה, היא רק דרך שיתוף פעולה עסקית וכי הניהול והאחריות על הסניף היא שלו. ההשקעה הראשונית בהקמה, רכישת המלאים והציוד, העסקת העובדים, ניהול החשבונות, הדיווח לרשויות וכולי, נעשים על ידו. יחד עם זאת, הניסיון והתוצאות מלמדים כי סניף זכיינות של חברת בתי קפה מוכרת המנוהל היטב מכניס לבעלים ולחברה הכנסות נאות מאוד. מומלץ להיעזר בעורך דין זכיינות בעל מוניטין בתחום לליווי ולהכנת ההסכם.
עבור היזם, מדובר כעסק לכל דבר. מומלץ שהוא יגיע אליו עם ניסיון קודם בתחום. כדאי לו להכין תכנית עסקית מתאימה על מנת שזרימת העסק תהיה תקינה כבר מההתחלה. כל ההשקעה הראשונית מגיעה ממנו. הניהול השוטף חייב להיעשות היטב כולל גיוס עובדים, הנהלת חשבונות ועוד.
עסקת זכיינות בתי קפה מחייבת עריכת הסכם מתאים, ומומלץ להיעזר בשלב זה בעורך דין מסחרי המתמחה בנישה ספציפית זאת. קיימים מוקשים רבים שעלולים לפגוע בזכיין, וחלקם הגדול קשור בכספים שהוא אמור לשלם כתמלוגים. ההסכם הוא של הפירמה וככזה הוא מנוסח לטובתה. יחד עם זאת, יש מקרים בהם ניתן להתמקח עימה לגבי סעיפים שונים ואף יש סיכוי לקבל הקלות ממנה או הסכמות על נושאים אחרים. עורך דין מהתחום מכיר את הנושא לעומק, יכול לשפר כל הסכם ראשוני ולהתאימו לצרכי הזכיין. בכך הוא יקל עליו רבות.
על כן, מומלץ מאוד לקבל ייעוץ וליווי של עורך דין זכיינות בעל מוניטין בתחום. ההסכם מוכתב על ידי הרשת המבקשת לשמור על זכויותיה אבל, יחד עם זאת, יזם יכול לבקש שינויים והקלות שונים. עורך דין המתמחה בנושא יכול להשיג אותם עבורו, ולטווח ארוך, מדובר בסכומי כסף רבים.
ראש משרד "דנהירש ושות' ובעל התמחות ייחודית בתחום הזכיינות.
עו"ד אודי דנהירש סיים את לימודיו בשנת 1997, חבר לשכת עורכי הדין בישראל, מכהן כנשיא האיגוד הישראלי למסחר אלקטרוני (ע.ר) והנו בעל ניסיון רב בתחום הקמעונאות והזכיינות בארץ ובחול, הן בצד המשפטי והן בצד היזמי.